들어가는 말
벤처를 공동으로 창업하는 경우도 많지만 혼자 시작하는 경우가 더 많은 것 같습니다. 혼자 일할 때는 모두 내 맘대로 할 수 있으니 힘들 수는 있지만, 불편한 건 없어서 좋을 수도 있습니다. 그러나 어느 순간이 오면 혼자서 다 할 수 없는 시간이 옵니다. 누구나 그때 '직원채용'을 생각합니다.
그러나 이런 소규모 회사의 '채용'은 그야말로 어렵습니다. 거의 불가능에 가깝습니다. 누구나 크고 안정적인 회사를 원합니다. 더구나 월급도 많이 주지 못합니다. 어떻게 '시작'하면 좋을까요??
1. 인재가 필요하다.
이런 곳에서 의뢰를 주시는 인력들의 요구사항들을 보면 대부분 어마어마 하십니다. 이런저런 일들 중에 못하는 건 하나도 없고, 팔방미인으로 이것도 잘하고, 저것도 잘하고, 요것까지 몽조리 다 잘하는 인재를 찾습니다. 왜냐하면 '채용'의 기회가 많지 않기 때문에 여러가지 일들을 다 잘하는 진짜 대단한 분을 모시고 싶어하는 것입니다.
2. 그가 여기에 와야 하는 이유는 무엇일까??
심한듯 하더라도 딱 짤라서 말씀드리겠습니다. 그런 분은 거기 안갑니다. 다른데도 갈데가 많은데 굳이 거길 갈 이유가 없습니다.
이럴 때 인재를 구하는 이유를 들어 보면, 대부분 "어떤 일"을 아주 잘 해주실 분이 꼭 필요합니다. 혹은 아주 급하게 필요해서 채용을 하신다고 이야기 하십니다. 그런데 못구합니다. 슬픈 이야기 입니다.
경험자들은 하나같이 동업은 하지 말라고 말 하지만, 그럼에도 불구하고, 그 귀한 자기 지분을 나눠줘 가면서라도, 친하지도 않은, 누군가와 사업을 나누는 건, 다 어쩔 수 없기 때문입니다. 그렇게 해서라도 '인재'를 모셔와야 하기 때문입니다.
하여튼 이리저리 애써봐도 그렇게 '중요한 일' 들을 아주 급하게 다 잘 처리 해주실 분을 못 구하면 어떻게 해야 할까요??,,
3. 자기가 직접 하면 됩니다.
사실 어찌보면 유일한 방법입니다. 근데 기존 업무만 해도 살인적이라면 어떻게 해야 할까요?? 내가 모르는 분야라면 어떻게 해야 할까요?? 그래서 사람을 구하는 것 이라면요.
그런데 사실은 그게 함정입니다. 그럴 때 사람 구하는 법을 알려 드리겠습니다. 잘 들어 보세요.
(그리고 그전에 미리 하나 알려 드립니다. 지금 너무 바쁘다고 사람을 구해서 일을 좀 나눠서 해서, 지금 보다는 좀 여유 있어 지고 싶고, 좀 편해지고 싶으신 생각이 있으시다면 채용은 포기하세요. 작은 회사에서는 그런 방식으로는 사람을 못구합니다.)
먼저 일들을 '중요한 일'과 '허드렛 일 (오버헤드)'로 구분하세요. 생각보다 허드렛 일이 엄청 많습니다. 작은 회사는 전체 업무의 약 50%, 대기업은 약 70% 정도 됩니다.
그중 중요한 일은 내 몸이 바스러지는 한이 있더라도 내가 '직접' 해 내겠다고 결심을 하세요. 그것이 '일'이 되었든, '공부'가 되었든요. (대개는 일을 하기 위해선 먼저 공부를 해야 하는 일이 흔하니까요.) 시간을 잘 써야한다는 말입니다.
그리고는 내가 그 '중요한 일'에 더 시간을 많이 투자해서 집중할 수 있도록 나의 '허드렛 일'들을 대신 처리해 주실 '분'을 직원으로 채용하는 겁니다.
그분은 대부분 자기 보다, 혹은 기대치 보다, 어릴 것이고, 학력이나 경력이나, 능력이나 모두 다 좀 더 낮은 수준일 수 있습니다. 그러나 그분의 도움으로 나는 내 능력치의 '최대'를 발휘할 수 있게 되고, 해내야 할 들을 해낼 수 있게 됩니다.
절대로 나와 유사한 능력을 가진 분이나, 역할이 다른 분야로 나와는 다른 면이지만 뛰어난 분이시라서, 회사에 닥친 이 많은 일들을 나와 나누어서 함께 처리 해 주실 만한 분을 구하지 마세요. 못 구합니다.
초기 스타트업이란, 초기이기 때문에 당연히 존재하는 수 많은 '중요한 일'들을 그냥 본인이 다 처리해야 합니다. 직원이 창업자 본인 대신 해 줄 수 있는 일은, 본인에게 그걸 다 할 수 있을 만한 시간을 벌어주는 일 정도 입니다. 그걸 잊지 마세요..
지금 세운 목표가 그런 식으로 혼자 다 채워 나가기에는 너무 말도 안되게 높다고 생각하신 다면, 목표를 바꾸세요. 목표시간을 바꾸시던 가요. 생각을 바꾸는 거죠. 그걸 먼저 바꿔야 인력이 구해집니다. 그전에는 고민만 많고 진도는 안나가는 난감한 방식으로 시간만 버리기가 쉽습니다.
그리곤 그분을 찾는거죠.. 그리고 그분은 매우 정말 중요합니다. 그분이 안계시면 나는 "중요한 일"들을 처리하지 못하니까요. 해낼 수가 없습니다. 그분이 해주시는 일들이 좀 하찮아 보일찌라도 나는 그분 덕분에 성공하는 겁니다. 그분을 잘 대접해 드리세요.. 그럴수록 나의 성공확률도 올라갑니다. 잘 기억하세요.
4. 결론
'허드렛 일'은 안 중요한 일이 아닙니다. 회사 업무 중에 '안 중요한 일'은 없습니다. 난이도의 차이가 있을 뿐입니다. 그러나 난이도가 높다고 해서 더 중요한 일은 아닙니다. '시간'이 쓰이고 있으면 그 시간의 양 만큼 똑 같은 '무게'가 있는 것입니다.
초기 창업자에게 가장 좋은 인재는 바로 '자신'입니다. 자신의 효율을 극대화 하는 것이 '일'을 나누는 것보다 훨씬 더 중요하고 또 먼저 해야 하는 일입니다.
A word that goes in
There are many cases where you start a venture jointly, but I think there are more cases where you start a venture alone. When you work alone, it can be hard because you can do everything your own way, but it can be good because there is nothing uncomfortable. But at some point, there comes a time when you can't do everything on your own. Everyone thinks of "employing" at that time.
But the 'hiring' of such a small company is simply difficult. It's almost impossible. Everyone wants a big, stable company. Besides, it doesn't pay much. How do I start??
1. We need a man of talent.
When you look at the demands of the people who are commissioning us here, they are overwhelming. There is nothing I can't do, and I'm looking for a talent who is good at this, that's good at that, and that's all. Because there are not many opportunities for "recruitment," they want to have someone who is really good at everything.
2. Why does he have to come here??
Even if it seems severe, I'll tell you because it's just a short cut. He doesn't go there. There are many places to go elsewhere, but there's no reason to go there.
The reason you're looking for talent at this point is that most of you need someone who's very good at something. Or you need it very urgently, so you're hiring. But I can't. It's a sad story.
Experienced people tell us not to do business together, but in spite of this, sharing your precious stake with someone you're not even close to is inevitable. That's the way we need to bring in "talent."
Anyway, what should I do if I can't find someone who can handle all the 'important things' in a very urgent way??
3. You can do it yourself.
In fact, in a way, it's the only way. But what do I do if my job is murderous? What do I do if it's something I don't know about? If it's about saving people.
But the truth is, it's a trap. I'll teach you how to save people when that happens. Listen carefully.
(And before that, I'd like to remind you one thing. If you're too busy right now and you're looking to split things up a bit, then give up hiring if you want to be more relaxed and comfortable. That's not how small businesses work.)
- First, divide things into "critical tasks" and "huddle jobs." There are more "huddle jobs" than you think. Small companies account for about 50 percent of the total work, and large companies account for about 70 percent.
- The most important thing to do is make up your mind that I'll do it myself, even if it crumbles. Whether it's "work" or "study." (It's common for you to study first.) Use your time well.
- Then, I'll hire a "bun" to take care of my "huddle jobs" instead so that I can invest more time and focus on them.
- Most of them are younger than they are, or expected to be, and their educational background, experience and ability may all be lower. However, with his help, I will be able to "maximize" what I have to do.
- Never look for someone with an ability similar to me, or someone who is different in different roles but is an excellent person, so you can share with me a lot of this company's work. I can't.
- An early start-up is an early start-up, so naturally you have to deal with all the "important" issues that exist. All an employee can do for you is buy you time to do them all. Don't forget that..
- If you think your goals are too high to be filled in that way, then change them. Change your goals. Change your mind. You have to change your mind. You have to change that first to save people. Before that, it's easy to lose time in an embarrassing way that is full of worries and doesn't make progress.
- And then we find him. And he's very, very important. Because without him, I can't handle the "important things." I can't. Even though what he does may seem insignificant, I'm successful because of him. Please treat him well. The more I do, the more I get. Remember that.
4. Conclusion
"Hudlett's job" is not an important thing. There is nothing "not important" about the company. There is only a difference in the level of difficulty. However, a high level of difficulty does not mean that it is more important. When "time" is being used, it has the same amount of weight as the amount of time.
The best talent for an early founder is 'self'. Maximizing your efficiency is much more important and must be done first than 'work'.
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